Zrozumieć niepełnosprawność

2015-05-06 21:43:30(ost. akt: 2015-05-06 21:54:53)

Autor zdjęcia: Archiwum Gimnazjum w Kijewie

W Gimnazjum z Oddziałami Integracyjnymi w Kijewie 5 maja obchodzono Europejski Dzień Walki z Dyskryminacją Osób Niepełnosprawnych. Uczniowie dali wyraz zjednoczeniu się z ludźmi niepełnosprawnymi w walce o ich godność i równouprawnienie.
Za organizację szkolnych obchodów dnia niepełnosprawnych odpowiedzialne były nauczycielki Anna Topolska (pedagog) i Agnieszka Gryniewicz (nauczyciel wspomagający). Po zwięzłym wprowadzeniu do tematu spotkania uczniowie i nauczyciele obejrzeli krótkometrażowy film pt. „Cyrk motyli”. Była to opowieść o mężczyźnie bez kończyn, który z bohatera nieakceptującego siebie przemienił się w osobę, która nie tylko odzyskała poczucie własnej wartości, ale stała się również autorytetem dla innych. Film stał się pretekstem do opowiedzenia losów odtwórcy głównej roli, Nicka Vujicica – który swoje kalectwo zamienił w sukces.

Następnie uczniowie zebrali się na placu przed szkołą, by wziąć udział w szeregu konkurencji, podczas których mogli doświadczyć ograniczeń, z jakimi niepełnosprawni borykają się na co dzień. Na początek parami – niemy przewodnik pomagał przejść niewidomemu przez tor przeszkód przygotowany przez nauczyciela wychowania fizycznego, Adama Dziubińskiego. Młodzież zwracała uwagę na strach przed upadkiem, który im towarzyszył podczas tej konkurencji. Następnie przedstawiciele klas mogli przekonać się jak to jest być bezrękim artystą. Malowali symbol niepełnosprawności – pędzlem trzymanym w ustach. Uczniowie doświadczyli też niepełnosprawności ruchowej. „Sparaliżowani od pasa w dół” wzięli udział w sztafecie na wózku inwalidzkim. Dziwili się, jak ciężko jest sterować takim pojazdem. Niemało trudności przysporzyło zadanie, podczas którego uczniowie z opaskami na oczach uniemożliwiającymi widzenie próbowali odczytać nazwy leków zapisane na opakowaniach alfabetem Braille’a. O dziwo większości uczestników się to udało. W świecie ciszy znalazła się grupa śmiałków, która ze stoperami w uszach, wyciszającymi dźwięki z zewnątrz, wzięła udział w tradycyjnej zabawie głuchy telefon. Żadna drużyna nie uniknęła pomyłki w powtarzanym haśle.

Zmagania gimnazjalistów obserwowało jury, w skład którego weszli przedstawiciele wszystkich klas oraz nauczycielka matematyki, Helena Grochowska. Rywalizacja między klasami była bardzo wyrównana. Końcowe wyniki różniły się zaledwie kilkoma punktami. Zwyciężyła klasa pierwsza. Jednak nie to było najważniejsze. Istotą spotkania była możliwość obserwacji i osobistego doświadczenia trudności, z jakimi na co dzień spotykają się ludzie z różnymi dysfunkcjami, uwrażliwienia na problemy osób niepełnosprawnych.
Agnieszka Gryniewicz

Pochwal się tym, co robisz. Pochwal innych. Napisz, co Cię denerwuje. Po prostu stwórz swoją stronę na naszym serwisie. To bardzo proste. Swoją stronę założysz, klikając " Tutaj ". Szczegółowe informacje o tym, czym jest profil i jak go stworzyć: Podziel się informacją:

">kliknij
Problem z założeniem profilu? Potrzebujesz porady, jak napisać tekst? Napisz do mnie.Pomogę: Igor Hrywna

Źródło: Artykuł internauty

2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5