Innowacja medialna w oleckim gimnazjum

2016-12-28 08:55:22(ost. akt: 2016-12-28 08:59:57)
W pierwszym półroczu roku szkolnego 2016/2017 młodzież Gimnazjum nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Olecku zgłębiała temat komunikacji językowej, dźwięków mowy, aktywnego słuchania, barier komunikacyjnych i zapoznała się ze wstępnymi informacjami, dotyczącymi komunikacji pozajęzykowej.
Uczniowie intensywnie pracowali nad poprawną budową komunikatów i sukcesywnie eliminowali błędy językowe ze swoich tekstów. Młodzież uświadomiła sobie również różnicę między językiem potocznym i oficjalnym, a z pomocą profesora Jana Miodka uzmysłowiła fakt, że dbać powinniśmy zarówno o różnorodność polszczyzny oficjalnej, jak i potocznej.

Przywiązywanie wagi do poszerzania zasobu naszego słownictwa wiąże się również z obowiązkiem nie nadużywania wyrazów potocznych i nie ignorowania wyrazów rodzimych, które w oczach młodego pokolenia stają się obcymi słowostworami zagrożonymi wyginięciem.

Uczniowie, w formie pisemnej pracy zaliczeniowej, potrafili uargumentować konieczność posługiwania się poprawną polszczyzną, a także stworzyć słowniki slangu młodzieżowego, dzięki czemu ugruntowało się w nich przekonanie, że znakiem większej sprawności i dojrzałości stylistycznej oraz intelektualnej, a zarazem gwarancją atrakcyjności komunikacyjnej jest umiejętność operowania poprawnym i zróżnicowanym słownictwem.

Uczniowie zdali sobie również sprawę z faktu, że na odbiór i ocenę wypowiedzi w zakresie komunikacji werbalnej wpływ ma nie tylko treść wypowiedzi i język, jakim operujemy, ale również dźwięki mowy, czyli: akcent, intonacja i iloczas, które potrafią zmienić znaczenie komunikatu, podkreślić emocje towarzyszące mówcy i sprawić, że odbiorca będzie nas słuchał z uwagą.

— Poruszyliśmy także temat aktywnego słuchania, ponieważ słyszeć, niestety, nie zawsze znaczy słuchać —informuje Magdalena Siwko, nauczycielka języka polskiego.

Uczniowie, po merytorycznej dyskusji, zbudowali kodeks aktywnego słuchacza, w którym ujęli m.in. następujące zalecenia:
+         - utrzymuj kontakt wzrokowy z rozmówcą,
+         - przytakuj,
+         - zachęcaj do kontynuowania wypowiedzi,
+         - nie przerywaj,
+         - zadawaj pytania i odpowiadaj na pytania mówcy,
+         - rób notatki,
+       - umiejętnie sparafrazuj skierowany do ciebie komunikat, co będzie najlepszym dowodem na jego zrozumienie i twoją aktywność jako słuchacza.

Zadaniem sprawdzającym umiejętność aktywnego słuchania było sformułowanie spójnej, logicznej, bogatej treściowo i poprawnej językowo notatki w trakcie słuchania wykładu zatytułowanego „Jak się uczyć?”, który stworzony został przez twórcę youtubowego kanału „Polimaty”.

Dział dotyczący komunikacji werbalnej podsumował temat, dotyczący barier komunikacyjnych, który stała się jednocześnie doskonałym wstępem do rozpoczęcia dyskusji na temat komunikacji niewerbalnej, która aż w 55 % wpływa na odbiór wypowiedzi.

2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5