"Kręci mnie bezpieczeństwo" w Olecku

2017-04-23 15:06:13(ost. akt: 2017-04-23 15:17:25)

Autor zdjęcia: Archiwum KPP Olecko

W sobotę, 22 kwietnia, odbyło się szereg działań rozpoczynających akcję „ Kręci mnie bezpieczeństwo” na Warmii i Mazurach. Policjanci rozmawiali z rowerzystami na temat bezpiecznego poruszania się po drodze, rozdawali odblaski oraz czuwali nad przestrzeganiem przez nich przepisów.
W całej Polsce ruszyła akcja pod nazwą „ Kręci mnie bezpieczeństwo”. Jej główny cel jest jeden: poprawa bezpieczeństwa rowerzystów. Podczas działań policjanci promują bezpieczne i odpowiedzialne postawy w ruchu drogowym, zarówno wśród rowerzystów jak i pieszych oraz kierowców. Przypominają też o prawach i obowiązkach rowerzystów, zwracają uwagę jak ważny jest dobry stan techniczny jednośladu i jaką rolę odgrywa używanie kasku oraz elementów odblaskowych.
Obrazek w tresci

O czym mówią podstawowe przepisy?
Z obserwacji policjantów ruchu drogowego wynika, że rowerzyści nie znają swoich podstawowych obowiązków. Każdy kierowca jednośladu powinien znać zapisy artykułu 33 ustawy Prawo o Ruchu Drogowym.

Warto przypomnieć niektóre z nich:
- kierujący rowerem jest obowiązany korzystać z drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów, jeśli są one wyznaczone dla kierunku, w którym się porusza lub zamierza skręcić. Kierujący rowerem, korzystając z drogi dla rowerów i pieszych, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustępować miejsca pieszym
- chodnik to miejsce przeznaczone dla pieszych.

Rowerzysta może korzystać z chodnika tylko w trzech określonych prawem sytuacjach:
1) opiekuje się on osobą w wieku do lat 10 kierującą rowerem;
2) szerokość chodnika wzdłuż drogi, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością większą niż 50 km/h, wynosi co najmniej 2 m i brakuje wydzielonej drogi dla rowerów oraz pasa ruchu dla rowerów;
3) warunki pogodowe zagrażają bezpieczeństwu rowerzysty na jezdni (śnieg, silny wiatr, ulewa, gołoledź, gęsta mgła)

Czego nie może rowerzysta?
Kierującemu rowerem zabrania się:
- jazdy bez trzymania co najmniej jednej ręki na kierownicy oraz nóg na pedałach lub podnóżkach
- czepiania się pojazdów(art.33 ust.3 PRD)
- kierowania rowerem w stanie nietrzeźwości, stanie po użyciu alkoholu lub środka działającego podobnie do alkoholu
- przewożenia pasażera, który jest w stanie nietrzeźwości, w stanie po spożyciu alkoholu lub innego środka działającego podobnie (art.45 ust.2 pkt.2 PRD)
- przejeżdżania przez przejście dla pieszych. Rowerzysta zobowiązany jest zejść z roweru, przeprowadzić go przez jezdnię i wsiąść na rower dopiero za przejściem
- korzystania z telefonu wymagającego trzymania słuchawki lub mikrofonu w ręku (art.45 ust.2 pkt.1)
- wjazdu na autostrady (oznaczone znakiem D-9), drogi ekspresowe (oznaczone znakiem D-7)
- holowania innego rowerzysty lub osoby poruszającej się np. na wrotkach, sankach czy deskorolce(art.60 ust.2 pkt.4 PRD)

Dopuszcza się wyjątkowo jazdę po jezdni kierującego rowerem obok innego roweru lub motoroweru, jeżeli nie utrudnia to poruszania się innym uczestnikom ruchu albo w inny sposób nie zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego(art.33 ust.3a PRD)

Co grozi za niestosowanie się do przepisów?
Za łamanie przepisów prawa rowerzyści mogą zostać ukarani mandatem.
• niekorzystanie z drogi dla rowerów lup pasa ruchu dla rowerów, jeśli są wyznaczone - 50 zł
• jazda obok innego uczestnika ruchu - 50 zł
• jazda bez trzymania co najmniej jednej ręki na kierownicy oraz nóg na pedałach - 50 zł
• czepianie się pojazdów - 100 zł
• jazda po chodniku - 50 zł
• przejeżdżanie przez przejścia dla pieszych - 100 zł

Rowerzyści na Warmii i Mazurach
W 2016 roku na warmińsko- mazurskich drogach doszło do 193 wypadków z udziałem rowerzystów, w których 14 osób zginęło, a 182 zostało rannych. W tym samym czasie rowerzyści spowodowali 86 wypadków, w których zginęło 7 osób, a 81 zostało rannych.

Z policyjnych statystyk wynika, że ilość wypadków pokrywa się z sezonem na jazdę na rowerze. Od kwietnia do września ilość wypadków jest zdecydowanie większa niż jesienią i zimą. W ubiegłym roku najczęściej do wypadków z udziałem rowerzystów dochodziło w piątki w godzinach popołudniowych. Najczęściej w wypadkach brali udział rowerzyści w wieku 40-59 lat – w 2016 doszło do 61 wypadków z ich udziałem ( 5 osób zginęło a 59 zostało rannych). Na drugim miejscu znaleźli się rowerzyści po 60 roku życia- 53 wypadki, 8 zabitych i 45 rannych. Najczęściej dochodziło do zderzenia bocznego pojazdów(99 wypadków, 7 zabitych i 93 rannych), wywrócenia się pojazdu ( 26 wypadków, 2 zabitych i 24 rannych) oraz zderzenia tylnego pojazdów ( 22 wypadki, 4 zabitych i 20 rannych).
Obrazek w tresci


Komentarze (1) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. Rorewek #2229501 | 83.31.*.* 24 kwi 2017 08:05

    Proszę jeszcze o przypomnienie, jakie przepisy obowiązują kierowców samochodów, np. podczas wyprzedzania rowerzystów. Wydźwięk tego artykuły jest taki, że to rowerzyści są sami sobie winni, a wystarczy przejechać się rowerem po oleckich ulicach raz, żeby zniechęcić się do takich eksperymentów na dłuższy czas - jeśli komuś życie miłe.

    Ocena komentarza: warty uwagi (7) odpowiedz na ten komentarz

2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5