Autobusowe Łamanie Główki w Olecku, czyli ile żab trzeba do złapania 50 much w ciągu 50 minut

2019-06-05 10:58:43(ost. akt: 2019-06-05 11:29:47)

Autor zdjęcia: Archiwum I LO w Olecku

Po raz kolejny I LO w Olecku jest współorganizatorem Podlaskich Dni Matematyki. Wśród wielu imprez popularyzujących matematykę jest Autobusowe Łamanie Główki. Na terenie gminy Olecko, w autobusach dowożących uczniów do szkół, umieszczone zostały plakaty z zadaniami, które mogą stanowić intelektualną rozrywkę w czasie jazdy.
W autobusach komunikacji miejskiej wybranych miast województwa podlaskiego oraz warmińsko-mazurskiego pojawią się mini-plakaty z krótkimi zadaniami logicznymi, do rozwiązania których wystarczy zdrowy rozsądek. Nie jest potrzebna wielka wiedza matematyczna, znajomość twierdzeń czy definicji, ale chęć podjęcia wysiłku intelektualnego, czasami odrobina niekonwencjonalnego myślenia.

Przykład I:
Obrazek w tresci

A oto II przykład: Skrzat Skwietak mówi: "Każdy z moich 5 braci ma po 2 siostry". Ile dzieci liczy ta rodzina?

Na terenie gminy Olecko, w autobusach dowożących uczniów do szkół, umieszczone zostały właśnie plakaty z zadaniami, które mogą stanowić intelektualną rozrywkę w czasie jazdy.


Podobną akcją jest „Pociąg do matematyki”. Z łamigłówkami matematycznymi spotkają się także pasażerowie pociągów kolei regionalnych.

W ramach działań promujących matematykę odbywa się MatPiknik, podczas którego są wystawy, podsumowania konkursów, wykłady dla uczniów szkół podstawowych i ponadgimnazjalnych.

Uczniowie I Liceum Ogólnokształcącego w Olecku podczas wizyty na Politechnice Białostockiej zobaczyli również wystawę „Matematyczny poCiąg”, która jest niesamowitą podróżą w świat logicznych łamigłówek, zagadek i zadań. Jak zapewniają twórcy z gdańskiego Centrum Hevelianum, można tam dotknąć matematyki. Ekspozycja składa się z 20 interaktywnych stanowisk. Każda osoba znajdzie coś dla siebie: zarówno uczeń szkoły podstawowej, jak i licealista czy dorosły. MATPiknik to m.in. matematyka z klockami LEGO, muzyka generatywna, matematyczna cytrynka, magia grafów, a także kody, które zmieniły świat. Dostępny będzie także Matematyczny Math-room.

Novum w tegorocznej edycji były wykłady online. 30 maja uczniowie, również z naszej szkoły, mogli obejrzeli dwa wykłady: "Matematyka rytmu”, wygłoszony przez prof. Zbigniewa Bartosiewicza i studentkę Gabrielę Antonowicz oraz "Matematyka w kryminologii? W psychologii? - Tak! Czyli o zastosowaniach matematyki." -  dr Anny Rybak.

Podczas pierwszego wykładu uczniowie poznali algorytm Euklidesa – wyznaczania największego wspólnego dzielnika dwóch liczb i jego wykorzystania do generowania rytmów muzycznych. Wysłuchali fragmentów piosenek znanych wykonawców, m.in. "Despacito" - Luisa Fonsi, "Sorry" - Justina Bieber'a, "Shape of you" - Eda Sheeran'a czy "Ty do mnie przyszłaś" - Kękę , w których występują te rytmy.

Na drugim z wykładów uczniowie zapoznali się z przykładami empirycznego wyznaczanie wzorów i przydatności tej metody w medycynie, w kryminologii (wykorzystanie metod statystycznych, rachunku prawdopodobieństwa, praw logiki).

Młodzież zaciekawiło wykorzystanie matematyki w psychologii, np. matematyka małżeństwa, jak emocje męża wpływają na żonę. Wydaje się, że nie ma rzeczy mniej logicznych niż uczucia. Czasami trwałe i szczęśliwe związki tworzą ludzie, o których mało kto by wcześniej powiedział, że są dla siebie stworzeni. Z drugiej strony, niejednokrotnie idealne, zdawałoby się, pary rozpadają się po pewnym czasie. W jaki sposób możemy więc przewidzieć dynamikę danego związku? Czy początkowy zachwyt drugą osobą będzie się umacniał, czy wręcz przeciwnie – zmieni się w niechęć? Na te pytania czasem trudno odpowiedzieć psychologom, a w zachowaniu partnerów niejednokrotnie trudno doszukać się logiki. Wydaje się, że angażowanie opartej na logice matematyki do tak trudnego i pozornie nieścisłego problemu jest skazane na porażkę. Okazuje się jednak, że „królowa nauk” nawet w takiej sytuacji jest w stanie wcisnąć swoje trzy grosze.

Za pomocą poniższego modelu matematycznego zostały przedstawione zmiany stanu emocjonalnego partnerów .

Obrazek w tresci


Przykładowa, „idealna” funkcja wpływu męża na żonę (kolorowa linia ciągła).
Więcej informacji można znaleźć w artykule Marka Bodnara "Matematyka małżeństwa" w czasopiśmie matematycznym Delta z sierpnia 2014 roku.

Głównymi organizatorami Podlaskich Dni Matematyki są Centrum Popularyzacji Matematyki „Signum” przy Wydziale Informatyki PB, Odział Białostocki Polskiego Towarzystwa Matematycznego oraz Uniwersytet w Białymstoku. Patronat nad tym wydarzeniem objęło Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
Elżbieta Guziejko

Komentarze (3) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. nauczyciel #2742679 | 62.87.*.* 5 cze 2019 11:54

    Ciekawa inicjatywa. Odpowiedzi: 5, 8, i do ostatniego zdjęcia. 312211

    Ocena komentarza: warty uwagi (2) odpowiedz na ten komentarz

  2. xyz #2742774 | 91.240.*.* 5 cze 2019 14:40

    A może to ambicja Rodziców popycha młodych ludzi do tego by wybierać szkołę w innym mieście?! Poza tym później większość i tak siedzi na korkach po przyjeździe i to u oleckich nauczycieli. Także proszę przemyśleć redakcję komentarzy!

    Ocena komentarza: warty uwagi (1) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

    1. pokoloruj drwala #2742846 | 91.233.*.* 5 cze 2019 17:16

      Teraz młodzież to tumany. Matura 1960 r. Drwal sprzedał drewno za 100 zł. Wycięcie drzewa na to drewno kosztowało go 4/5 tej kwoty. Ile zarobił drwal? Matura 1970 r. Drwal sprzedał drewno za 100 zł. Koszty uzyskania przychodu wyniosły 4/5 tej kwoty. Ile zarobił drwal? Matura 1980 r. Drwal sprzedał drewno za 100 zł. Koszty uzyskania przychodu wyniosły 4/5 tej kwoty. Ile procent stanowi zysk drwala? Matura 1990 r. Drwal sprzedał drewno za 100 zł. Koszty uzyskania przychodu wyniosły 4/5 tej kwoty. Ile zarobił drwal i jaki wpływ miała jego praca na otoczenie drzewa (uwzględnij sąsiadującą z drzewem florę i faunę)? Matura 2000 r. (tylko dla zainteresowanych) Drwal sprzedał drewno za 100 zł. W tym celu musiał wyciąć kilka starych drzew. Opisz w kilku zdaniach, jak w tej sytuacji czuły się biedne zwierzątka leśne i rośliny? Jak bardzo niekorzystne dla środowiska jest wycinanie starych drzew? Matura 2010 r. Drwal sprzedał drewno za 100 zł. Wycięcie drzewa na to drewno kosztowało go 4/5 tej kwoty, czyli 80 zł. Drwal zarobił 20 zł. Zakreśl liczbę 20. Matura 2020 r. Drwal sprzedał drewno za 100 zł. Pokoloruj drwala.

      Ocena komentarza: warty uwagi (4) odpowiedz na ten komentarz

    2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5