Kolej na Olecko. Samorządowcy nie dają za wygraną

2020-12-14 14:50:48(ost. akt: 2020-12-14 15:12:59)

Autor zdjęcia: Zbigniew Malinowski

Na dworcu PKP w Olecku odbyła się konferencja prasowa z udziałem władz samorządowych i przedsiębiorców subregionu EGO (Ełk-Gołdap-Olecko), którzy zabiegają, aby szybka kolej Rail Baltica przebiegała przez Olecko.
Obrazek w tresci

— Ktoś może zadać pytanie dlaczego akurat w tej chwili temat przebiegu linii kolejowej Rail Baltica staramy się wyciągnąć na światło dzienne. Samorząd gminy Olecko od początku wszelkich konsultacji dotyczących przebiegu tej trasy, a przypomnę, że wstępnie było siedem jej wariantów, zawsze stał na stanowisku, że ta trasa musi obowiązkowo przebiegać przez Olecko i jeden z takich wariantów był nam przedstawiony. Po wszelkich konsultacjach zostaliśmy zaskoczeni, postawieni przed faktem dokonanym, że Rail Baltica omija nasze miasto — mówi Karol Sobczak, burmistrz Olecka. — W tej chwili Rail Baltica ma mieć zmianę ustalonej trasy z planowanych 160 km na 250 km i dlatego ten temat wyciągamy ten temat. Zmienia się również budżet dla tej inwestycji i skoro będzie nowe projektowanie, nowe możliwości finansowe, to zabiegamy, aby decydenci znowu wrócili do poważnego przemyślenia sprawy, aby trasa Rail Baltica przebiegała przez Olecko, bo ten projekt na dziesiątki kolejnych lat będzie dotykał kilkudziesięciu tysięcy ludzi w tej części Polski. Dlatego myślę, że warto jeszcze raz się nad tym zastanowić, tym bardziej, że w tej chwili linia kolejowa 41 Olecko – Gołdap przeszła do drugiego etapu formalnej oceny.

Burmistrz Sobczak miał także obawy, że szacowany koszt modernizacji linii Olecko – Gołdap (314 mln zł) może okazać się dla samorządów zbyt dużym obciążeniem, nawet przy 85-proc. dofinansowaniu unijnym i 7,5 proc. dofinansowania z Urzędu Marszałkowskiego. To może spowodować, że ta inwestycja nie doczeka się realizacji.

Obrazek w tresci

— W 2008 roku zaczęliśmy zabiegi, aby szybka kolej Rail Baltica przebiegała przez nasz subregion – przez Ełk, Olecko, do granicy państwa, również z odnogą do Gołdapi. Dzisiaj, kiedy część prac projektowych i fizycznych jest realizowana, chcielibyśmy wesprzeć Olecko w staraniach, aby ta szybka kolej bałtycka przebiegała przez granice Olecka, aby dała miastu możliwość rozwoju gospodarczego. Dla nas kluczową kwestią jest również rewitalizacja linii kolejowej do Gołdapi i będziemy się dopominać, aby Ełk, Olecko i Gołdap nie były wykluczone komunikacyjnie. Ważne jest, żebyśmy jako samorządowcy i przedsiębiorcy wspierali te wszystkie przedsięwzięcia, które będą służyły rozwojowi kolei w naszym subregionie EGO. Teraz jest kolej na Olecko — podkreśla Tomasz Andrukiewicz, prezydent Ełku.

Obrazek w tresci

— Z całego serca wspieram działania, żeby Rail Baltica przebiegała przez Olecko. Dla nas, dla Gołdapi, dla naszych mieszkańców też jest to bardzo istotne, bo Rail Baltica, gdyby dochodziła do Olecka, będzie również dawała nam ciągłość w naszych staraniach dotyczących modernizacji połączenia kolejowego i powstania linii 41 łączącej Olecko z Gołdapią. To jest bardzo istotne dla naszego regionu, bo nie możemy zostać wykluczeni komunikacyjnie — mówi Marzanna Wardziejewska, starosta gołdapski.

Obrazek w tresci

Obrazek w tresci


Komentarze (30) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. a #3020400 | 91.236.*.* 14 gru 2020 17:09

    A może zamiast z motyką na słońce - to lepiej zająć się remontami dróg do Ełku, Suwałk i Gołdapi, że już nie wspomnę o przebudowie skrzyżowania obwodówki z drogą do Giżycka. Tak się dziwnie składa, że od razu widać i czuć, kiedy przekracza się granice powiatów...

    Ocena komentarza: warty uwagi (48) odpowiedz na ten komentarz

  2. Nie !!!! #3020383 | 10.10.*.* 14 gru 2020 16:32

    Te pociągi nie będą zatrzymywać się w olecku , tylko przejada z duża prędkością hałasując. Niech przejeżdzają jak najdalej od nas , wsiadać i tak będziemy w Ełku lub Suwałkach nawet jak trasa będzie szła przez Olecko. Proszę opamiętajcie się z tą koleją. Normalna tak ale ta szybka nie przez Olecko

    Ocena komentarza: warty uwagi (27) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

    1. Kolejny "Świetny" pomysł po żwirowni na teren #3020364 | 10.10.*.* 14 gru 2020 15:43

      Czy ja dobrze słyszę? Burmistrz chce aby pociąg jadący z prędkością 250 km/h przecinał Olecko?

      Ocena komentarza: warty uwagi (27) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

      1. dworzec #3020672 | 10.10.*.* 15 gru 2020 09:42

        Puszczali w TV taki film o gangu Olsena. Sami nieudacznicy. Ale pomysły mieli świetne. Wykonanie jak czopki, do .....

        Ocena komentarza: warty uwagi (19) odpowiedz na ten komentarz

      2. myślący #3020539 | 10.10.*.* 14 gru 2020 20:48

        Pod obskurnym dworcem, i na pustym peronie przedstawiciele lokalnej władzy roją sobie marzenia o pociągu "widmo", który przemknie z prędkością 160 km/h w kierunku Suwałk i granicy państwa czyli do Trakiszek. Rail Baltika - to 374 km. trasy kolejowej , po które pociągi będą mogły jeździć z prędkością nawet ponad 200km/h. Pierwotny projekt zakładał połączenie miasta Białystok z granicą państwa w Trakiszkach. ( Białystok - Ełk - Suwałki - Trakiszki). Po co, w jakim celu władze samorządowe pociąg ten chcą skierować przez Olecko? Czy ktoś logicznie myślący odpowie na to pytanie. A może Panowie - zajmijcie się istotnymi problemami których nie brakuje w naszej społeczności a na które macie realny wpływ? A może należ to skomentować kiepskim żartem - " jaka władza, takie pomysły"

        Ocena komentarza: warty uwagi (18) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (2)

        Pokaż wszystkie komentarze (30)
        2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5