Od lat szlifują talenty muzyczne

2021-04-19 12:00:00(ost. akt: 2021-04-19 09:53:22)

Autor zdjęcia: Zbigniew Malinowski

Państwowa Szkoła Muzyczna I stopnia im. I. J. Paderewskiego w Olecku w tym roku będzie świętowała swoje 50-lecie powstania. O sukcesach szkoły, przygotowaniach do jubileuszu i trwającym remoncie placówki rozmawiamy z dyrektor Elżbietą Rzepecką.
— Państwowa Szkoła Muzyczna w Olecku jest jedną z najstarszych placówek muzycznych w regionie północno-wschodniej Polski. Jej historia korzeniami sięga 1971 roku. Ilu obecnie uczniów odkrywa w niej pasję muzykowania?

— W szkole kształci się ponad stu uczniów w dwóch cyklach: 6-letnim (od 7 roku życia) i 4-letnim (od 10 roku życia). Młodzi adepci sztuki muzycznej, oprócz gry na instrumencie, zdobywają wiedzę teoretyczną oraz uczestniczą w zajęciach chóru i zespołu wokalnego, szkolnej orkiestry kameralnej oraz wielu zespołów kameralnych. Ich edukacją zajmuje się profesjonalna kadra pedagogiczna. Nauka w szkole muzycznej polega głównie na pracy i ćwiczeniu w domu. Zajęcia z instrumentu odbywają się dwa razy w tygodniu w klasach młodszych I-III w cyklu 6-letnim po 30 minut, a w pozostałych klasach cyklu 6-letniego oraz w cyklu 4- letnim po 45 min. Lekcje odbywają się na zasadzie mistrz – uczeń. Uczniowie klas I – III cyklu 6-letniego realizują zajęcia zbiorowe - kształcenie słuchu i rytmikę, natomiast klas IV – VI realizują zajęcia – kształcenie słuchu i audycje muzyczne. Uczniowie klasy I cyklu 4-letniego realizują zajęcia z kształcenie słuchu, a od II klasy również audycje muzyczne. Zajęcia zbiorowe są realizowane w klasach liczących do 16 uczniów. Zapraszam do nauki w PSM I stopnia w Olecku dzieci i młodzież w wieku od 7 do 16 lat. Do 30 kwietnia trwają zapisy do naszej szkoły. Badania przydatności kandydatów do nauki na rok 2021 odbędą się w miesiącach kwiecień – czerwiec. Każdy chętny z pewnością znajdzie dla siebie instrument gdyż oferta szkoły obejmuje naukę na 11 instrumentach: akordeon, altówka, fortepian, flet, klarnet, saksofon, skrzypce, trąbka, waltornia, wiolonczela, perkusja. Szkoła muzyczna zapewnia wszechstronny rozwój uczniom. Odkrywają oni świat dźwięków, stają się wrażliwsi na piękno muzyki, zyskują wiele umiejętności i nie mam tu na myśli wyłącznie umiejętności muzycznych (gra n instrumencie, wiedza muzyczna), ale również ogólnych, bardzo ważna jest pamięć. Ponadto wykształcenie u dziecka staranności, cierpliwości, systematyczności, a także umiejętności organizacji czasu, będą procentowały w życiu dorosłym. Szkoła muzyczna (koncerty, wycieczki do opery, filharmonii) to na pewno alternatywa dla innych zajęć i innych form spędzenia wolnego czasu. Pozwala uniknąć wpływu negatywnych trendów. Nie sposób nie wspomnieć, że szkoła uczy kultury zachowania na koncertach, jako słuchacza i wykonawcy. Uczniowie zdobywają doświadczenie sceniczne, które wykorzystują w swoich macierzystych szkołach. Nie ukrywam jednak, że do nauki w szkole potrzeba determinacji i samozaparcia. Nieoceniona jest również pomoc rodziców, szczególnie na początkowym etapie nauki.


— Szkoła od kilku lat poprawia swoje warunki lokalowe. Część obiektu została wyremontowana i oddana do użytku. Kiedy zakończą się prace w budynku głównym przy ul. 1 Maja 1.
— Nasza szkoła została zakwalifikowana do Ogólnopolskiego Programu Termomodernizacji Państwowych Szkół Artystycznych i znalazła się w grupie 193 szkół, które otrzymały na ten cel dofinansowanie. Od 2017 do 2019 roku mieliśmy remont i termomodernizacje części szkoły, a konkretnie budynków B i C położonych przy ul. Stromej. Natomiast od 2020 do 2021 roku trwa remont budynku A położonego przy ul. 1 Maja. Prace z konieczności muszą być realizowane etapami. Szacuję, że cała inwestycja będzie kosztowała około 5 mln zł, przy czym całość jest finansowana ze środków Ministerstwa Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu oraz przez Centrum Edukacji Artystycznej w Warszawie. To nasza pierwsza tak poważna inwestycja od 50 lat. W budynkach B i C został przeprowadzony generalny remont - od piwnic po dachy, wymieniona została instalacja elektryczna, centralnego ogrzewania, stolarka okienna i drzwiowa. Wylano nowe posadzki i położono podłogi w salach i korytarzach. W chwili obecnej jest problem z akustyką, której nie obejmuje termomodernizacja, ale wykonamy to w następnych latach, w kolejnym projekcie. Cieszę się, że udało się nam wyremontować i zagospodarować wszystkie pomieszczenia piwniczne, gdyż wcześniej nie było to możliwe ze względu na brak środków finansowych. Do nowych pomieszczeń przenieśliśmy bibliotekę szkolną, salę perkusji, składnicę akt, magazyn instrumentów oraz warsztat konserwatora. Remontowany obecnie budynek A wymagał przede wszystkim wzmocnienia konstrukcji budynku: podbicie fundamentów, wymiana stropów i wzmocnienie ścian. Po wykonaniu tych prac, większość pomieszczeń zostanie przebudowana, tylko aula szkolna pozostanie w tym samym miejscu. Prace remontowo – modernizacyjne powinny się zakończyć w tym roku. Z pewnością baza szkolna będzie miała wyższy standard gdyż do tej pory było schludnie i czysto, lecz skromnie. Po całkowitym zakończeniu inwestycji będę mogła powiedzieć, że warunki do edukacji dzieci będziemy mieli doskonałe.

Fot. Zbigniew Malinowski

— Jak szkoła radzi z funkcjonowaniem w trakcie tak dużego remontu?
— Nie ukrywam, że w tym roku troszeczkę pomaga nam pandemia.(śmiech) Natomiast najtrudniejszy był okres pierwszego remontu w latach 2017-2019, gdy mieliśmy wyłączone budynki B i C. Wtedy zajęcia odbywały się praktycznie w czterech miejscach. Schronienia udzieliła nam p. Barbara Taraszkiewicz Dyrektor Szkoły Podstawowej nr 2 w Olecku, gdzie popołudniami mieliśmy gros zajęć, również p. Radosław Skrodzki Dyrektor Regionalnego Ośrodka Kultury, a także ks. kan. Waldemar Barnak, proboszcz Parafii pw. Krzyża Św. udostępnili sale do zajęć i prób. Nieocenioną pomoc okazał nam Andrzej Kamiński, dyrektor MOSiR w Olecku, który udostępnił powierzchnię magazynową na potrzeby składowania instrumentarium i zasobów biblioteki szkoły. Zdarzały się sytuacje, że nauczyciele realizowali zajęcia w swoich domach. To było ogromne przedsięwzięcie, trudne do powiązania logistycznie. Plany zajęć musiały być ułożone w taki sposób, aby rodzice zdążyli przetransportować dzieci z jednych zajęć na drugie. Było to ogromne utrudnienie, szczególnie dla rodziców, chylę tutaj przed nimi czoła, dziękuję za zaangażowanie i zrozumienie, bo był to trudny czas, który udało się nam przetrwać bez szkód w edukacji. Dwa budynki mamy już praktycznie wyremontowane. Natomiast nie ukrywam, że w tej chwili szkoła nadal jest jednym wielkim placem budowy. Pandemia nas odciąża, bo zajęcia odbywa się zdalnie. Największy problem jest z uczniami klas pierwszych, którzy dopiero zaczynają grę na instrumencie, a także drugoklasistami, którzy w ubiegłym roku szkolnym w II semestrze pracowali zdalnie. Uczniowie Ci odbywają zajęcia hybrydowo, czyli jedna lekcja w szkole, druga lekcja zdalnie. Nasi nauczyciele zostali przeszkoleni z obsługi platformy edukacyjnej Microsoft Office 365, która daje możliwość realizacji takich zajęć. Był też taki moment, gdy mieliśmy odmrożenie obostrzeń, zajęcia zbiorowe dla klas pierwszych i drugich były organizowane hybrydowo. Próbowaliśmy też, aby uczniowie klas młodszych lekcje instrumentu mieli dwa razy raz w tygodniu w szkole, ale ponownie weszły w życie obostrzenia, które to uniemożliwiły. Szkoda, że tak się stało gdyż przybycie dziecka do szkoły to było oderwanie się od komputera, radość i wzruszenie ze spotkania z rówieśnikami i nauczycielami. Mam nadzieję, że już niedługo uczniowie wrócą do szkoły.

— W tym roku szkoła świętuje swoje 50-lecie. Jak wyglądają przygotowania do jubileuszu?
— Obchody wyznaczyliśmy na 2 grudnia2021 r. i już się do nich przygotowujemy. Co z tych planów uda się nam zrealizować - czas pokaże, zadecyduje sytuacja związana z pandemią. Nasza szkoła bardzo mocno wrosła już w środowisko lokalne. Przez 50 lat przewinęło się przez nią bardzo dużo osób, łącznie wykształciliśmy ponad 600 absolwentów, którzy są rozproszeni po całej Polsce, również za granicą. Część z nich uczy w naszej szkole, część z nich – co nas bardzo cieszy – przyprowadza swoje pociechy do naszej szkoły. Absolwenci PSM kontynuują naukę w szkołach muzycznych wyższego stopnia stając się zawodowymi muzykami lub pozostają życzliwymi odbiorcami szeroko rozumianej sztuki. Wśród absolwentów, którzy związali swoje życie zawodowe z muzyką są m.in.: Piotr Matuszczyk – pianista, kompozytor, aranżer (Warszawa); Artur Czereszewski – Kapelmistrz Orkiestry Reprezentacyjnej Wojska Polskiego w Warszawie; Tomasz Czekała – waltornia, pedagog, Filharmonia Podlaska, Anna Orlik – skrzypaczka, pedagog, gra i koncertuje (Szwajcaria), Skowroński Piotr – akordeon, pedagog PSM I i II st. w Suwałkach; Renata Raczyło – klarnet, pedagog PSM I st. Syców, gra i koncertuje w kraju i za granicą; Maria Kowalewska – Ostrowska – saksofon, pedagog PSM I st. w Gołdapi; Tomasz Zubrycki – waltornia, student Akademii Muzycznej w Poznaniu. Bardzo bym chciała, aby jubileusz był znaczącym wydarzeniem, ale tak jak już powiedziałam na wstępie, nie wiadomo w jakiej formule będzie można go zorganizować. Zamierzam prosić naszych absolwentów aby zgłaszali się do szkoły oraz nagrywali prezentacje utworów, wspomnienia, aby potem można je było opublikować na naszym fanpage’u na Facebooku.

— Szkoła i jej uczniowie mają na swoim koncie wiele sukcesów artystycznych. Jakie osiągnięcia odnieśli uczniowie w ostatnich miesiącach?
— Na przestrzeni blisko pięćdziesięciu lat nasi uczniowie zdobywali liczne nagrody biorąc udział w konkursach ogólnopolskich i międzynarodowych. Jeśli chodzi o osiągnięcia, to mimo, iż mamy czas, który nie sprzyjają konkursom, to jednak nasi uczniowie nie poddają się i z powodzeniem startują w konkursach online. W ostatnim roku szkolnym sukcesy odnieśli uczniowie klasy fletu, klarnetu i fortepianu. Julia Gałgowska i Lidia Grześ z klasy fletu Wojciecha Borowika otrzymały wyróżnienia w Wielkopolskim Konkursie Instrumentów Dętych w Poznaniu. Wojciech Nowik i Lidia Grześ również otrzymali wyróżnienie w 2. edycji Internetowego Konkursu Fletowego. Z kolei kwartet: Filip Kopeć, Michalina Kalinowska, Julia Marciniak i Blanka Bil oraz duet Michalina Kalinowska i Blanka Bil z klasy klarnetu Weroniki Kordowskiej zajęli II miejsce w Konkursie Zespołów Kameralnych na Litwie. W Międzynarodowym Festiwalu „Vivat Fortepian” w Kaliningradzie wyróżnienie otrzymały Laura Kozłowska, Wiktoria Kuczykowska z klasy fortepianu Dariusza Michałowskiego oraz Lena Grześ z klasy Michała Makarewicza. Lena Grześ zdobyła wyróżnienie w Ogólnopolskim Konkursie Pianistycznym w Leżajsku, a ostatnio również wyróżnienie w Elbląskim Konkursie Pianistycznym. Bardzo cieszę się z tych osiągnięć i wszystkim serdecznie gratuluję.

— Dziękuję za rozmowę.

Rozmawiał ZM

Obrazek w tresci

Elżbieta Rzepecka, dyrektor PSM I st. im. I. J. Paderewskiego w Olecku



2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5