Trwa walka z wykluczeniem komunikacyjnym Olecka

2022-02-25 09:21:28(ost. akt: 2022-02-25 09:34:34)

Autor zdjęcia: Zbigniew Malinowski

W Urzędzie Miejskim w Olecku odbyło się spotkanie poświęcone planowanej budowie Rail Baltica, która miała przyczynić się do rozwoju Olecka i jego otwarcia kolejowego na świat. Czy tak się stanie? O tym burmistrz Karol Sobczak rozmawiał z przedstawicielami PKP PLK.
W spotkaniu w ratuszu udział w nim wzięła senator Małgorzata Kopiczko, która przyczyniła się do powrotu do rozmów o kolei w Olecku, a także przedstawiciele PKP PLK, przewodnicząca Rady Miejskiej w Olecku Alicja Stefanowska, przedstawiciele przedsiębiorców, dla których kolej biegnąca przez Olecko ma znaczenie strategiczne oraz sołtysi sołectw, których projekt dotyczy.

Spotkanie miało dwa odmienne oblicza


Rafał Banaszkiewicz, dyrektor Biura Przygotowania Inwestycji i Kamil Matuszak, dyrektor Projektu w swojej prezentacji mówili o korzyściach, jakie odniesie Olecko w wyniku przebudowy linii kolejowej. Będą nimi m.in.: modernizacja linii kolejowej nr 41 na odcinku uzupełniającym Kijewo - Olecko do prędkości 160 km/h wraz z elektryfikacją, przebudowa całej infrastruktury stacji Olecko (za wyjątkiem budynku dworca PKP) – planuje się przebudowę układu torowego oraz budowę dwóch peronów o długości 400 m, przejścia podziemnego pod torami, które zapewni komunikację między rejonem budynku dworca i peronami z częścią miasta położoną po zachodniej stronie układu torowego. Do obsługi pociągów towarowych planuje się dwa tory główne dodatkowe oraz pięć torów bocznych. W związku z planowaną likwidacją odcinka dotychczasowej linii nr 39 na odcinku Olecko – Cimochy przewiduje się budowę jednotorowej zelektryfikowanej łącznicy Olecko Małe – Nowy Młyn umożliwiającej ruch pociągów na trasie Olecko – Suwałki. Modernizacja linii w rejonie Olecka zapewni mieszkańcom Wieliczek i Wikas dostęp do przystanku osobowego w Olecku Małym w odległości ok. 5 km.


„ Rail Baltica. Utracona szansa”


Natomiast burmistrz Karol Sobczak swoją prezentację zatytułował „Rail Baltica. Utracona szansa”.
Podkreślił, że pierwotna koncepcja przebiegu Rail Baltica zakładała wykorzystanie w dużym stopniu istniejących linii nr 41 Olecko – Ełk i nr 39 Olecko – Suwałki, poprzez modernizację i elektryfikację, co gwarantowało zachowanie obecnych przystanków. Nowo wytyczony przebieg linii Rail Baltica omija Olecko, pomimo iż w opracowanym studium przewidywano powstanie nowego dworca Olecko południowe, co dawało Olecku bezpośredni dostęp kolejowy do Europy. Przyjęte rozwiązania również powodują likwidację wielu przejazdów kolejowych, a planowana budowa wiaduktów drogowych skumuluje „potoki” samochodów w jednym miejscu (Babki Gąsecki, Zatyki).


Burmistrz Karol Sobczak mówił też o oczekiwaniach związanych z tą ogromną inwestycją. Są nimi:
- kompleksowa przebudowa (budowa nowego) wiaduktu kolejowego zapewniającego swobodny przejazd samochodów ciężarowych, pieszych oraz rowerzystów i budowa ronda na połączeniu ul. Zamostowej, Ełckiej i Szosy do Świętajna
- w związku z likwidacją odcinka linii 39 Olecko-Suwałki, do którego miasto Olecko przygotowało podłączenie terenów aktywności gospodarczej (TAG) - utworzenie bocznicy kolejowej na odcinku 2,5 km i podłączenie jej do modernizowanej linii kolejowej na terenie dworca.
- odbudowa bocznicy kolejowej na terenie byłej bazy PKN Orlen
- przedłużenie linii 41 Olecko-Gołdap do zakładu produkcyjnego „Prawda” (około 2,5 km) i utworzenie bocznicy kolejowej
-kompleksowa przebudowa infrastruktury drogowej na przedłużonym odcinku linii kolejowej 41 do zakładu „Prawda”
-modernizacja budynku i otoczenia dworca kolejowego do standardów europejskich

- Spotkanie było trudne i wiele jeszcze przed nami. Najważniejsze, że po dwuletnich staraniach PLK usiadła z nami do jednego stołu do rozmów. Jednak do końcowych ustaleń droga jeszcze daleka. Wszystko po to, by Olecko przestało być białą plamą na mapie Polski, jego mieszkańcy wykluczeni komunikacyjnie oraz by region mógł rozwijać się gospodarczo i turystyczniepodsumował na swoim profilu społecznościowym burmistrz Sobczak.

Głównym celem projektu linii kolejowej Rail Baltica, łączącej Niemcy, Polskę, Litwę, Łotwę, Estonię oraz w dalszej perspektywie – Finlandię jest:
• umożliwienie mieszkańcom dostępu do kolei
• poprawa warunków obsługi ruchu towarowego – rozwój gospodarczy
• poprawa bezpieczeństwa



2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5