Uczniowie OSW w Olecku podziwiali zabytki Trójmiasta i Malborka

2022-12-01 13:50:41(ost. akt: 2022-12-01 14:01:13)

Autor zdjęcia: Archiwum OSW w Olecku

Uczniowie z różnych klas szkoły ponadpodstawowej z Ośrodka Szkolno-Wychowawczego im. św. Filipa Smaldone w Olecku uczestniczyli w trzydniowej wycieczce do Trójmiasta i Malborka.
W wyjeździe uczestniczyło 15 uczniów z różnych klas szkoły ponadpodstawowej z Ośrodka Szkolno-Wychowawczego im. św. Filipa Smaldone w Olecku, wraz z opiekunami: Arturem Sobolewskim, Barbarą Jarząb, Elżbietą Sobolewską i Beatą Domin.

Po pięciogodzinnej podróży przy bardzo silnym wietrze dotarliśmy do Gdyni. Tam mogliśmy podziwiać niszczyciel ORP ”Błyskawica”. Jest to jedyny ocalały polski okręt zbudowany przed II wojną światową. Wielkie wrażenie zrobiły także na nas zacumowane obok żaglowce ”Dar Pomorza” i „Dar Młodzieży”. Kolejnym punktem wycieczki było ”Akwarium Morskie”, gdzie w „sali mokrej” mogliśmy dotknąć i przekonać się, czy ryba jest śliska czy szorstka. Dzięki wizycie w Oceanarium mogliśmy uzyskać informacje na temat flory i fauny Bałtyku oraz poznać przepiękny świat głębin morskich. Podziwialiśmy też różnorodne ryby, żółwie i ośmiornice. Oglądaliśmy prawdziwe koralowce. Spacerując po najdłuższym drewnianym molo w Europie oraz deptakiem spacerowym zwanym Monciakiem, przeszliśmy obok Krzywego Domku, który nie ma ani jednej linii prostej. Następnie ruszyliśmy do Oliwy, tam poszliśmy do Katedry, gdzie zobaczyliśmy Oliwskie organy, które są słynne na całym świecie. Spacer po Parku Oliwskim zakończył pierwszy dzień naszej wycieczki.

Następnego dnia po pysznym śniadaniu udaliśmy się na Plac Solidarności pod Pomnik Poległych Stoczniowców 1970, czyli tzw. Krzyże Gdańskie, a także obejrzeliśmy z bliska historyczną Bramę numer 2 Stoczni Gdańskiej. Zwiedziliśmy także zabytkową Salę BHP, która w 1980 roku była miejscem obrad Międzyzakładowego Komitetu Strajkowego. 31 sierpnia 1980 w tym budynku podpisane zostały porozumienia sierpniowe w wyniku których zalegalizowany został ruch NSZZ Solidarność. Europejskie Centrum Solidarności oprawiona w surową architekturę, przypominającą obiekty stoczniowe pozwoliła nam przenieść się w czasie aby odkryć na nowo historię, która doprowadziła do pokojowej rewolucji i przemian w Polsce. Zobaczyliśmy wiele autentycznych obiektów, między innymi tablicę 21 postulatów wiszącej podczas strajku w Sierpniu ’80 na bramie Stoczni Gdańskiej im. Lenina. Następnie udaliśmy się do Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku - nowoczesnego obiektu muzealnego (otwartego w 2017r.) ukazującego tragiczną historię II wojny światowej: zmagania militarne i działania dyplomatyczne, kulisy wielkiej polityki i mało znane fakty, losy narodów i jednostek, którym przyszło żyć w tamtych okrutnych czasach, terror i zbrodnie, opór i kolaborację, losy żołnierzy i cywilów. Ostatnim punktem tego dnia było miejsce odgrywające ważną rolę w naszej wojennej historii. To tam po zbombardowaniu Wielunia, Niemcy rozpoczęli ostrzał polskich ziem. To tam niemiecki pancernik Schleswig- Holstein 1 września 1939 roku o godzinie 4.45 wystrzelił pociski w kierunku Westerplatte. 182 polskich żołnierzy pod dowództwem majora Henryka Sucharskiego miało bronić polskiej placówki przez 6 godzin. Utrzymali się przez 7 dni. Odparli 13 szturmów z wody, lądu i powietrza. Przeciwstawiając się, bez mała dwudziestokrotnie większej liczbie Niemców, Polacy ponieśli niewielki straty- zginęło 15 żołnierzy, a około 50 zostało rannych. Po stronie niemieckiej straty były większe - 300 poległo, a rannych zostało ok. 1000. Swoją postawą i determinacją Polacy zyskali nie tylko sławę, ale i demonstracyjnie okazywany szacunek przeciwnika, co było w całej kampanii wrześniowej czymś wyjątkowym. Dziś na Westerplatte znajdują się ruiny bunkrów i pomnik upamiętniający heroiczną walkę z hitlerowskim najeźdźcą.

Spacerkiem po starówce

Kolejnego dnia spotkaliśmy się z przewodnikiem, który oprowadzał nas po gdańskiej starówce. Przechadzaliśmy się Długim Targiem, a przewodnik pokazywał oryginalne rzygacze, dzwoneczki na Ratuszu, „ząb diabła” na Dworze Artusa i okno w kamienicy, z którego co godzinę wychyla się „Panienka z okienka”. Obowiązkowo zrobiliśmy też zdjęcie grupowe przy fontannie Neptuna. Potem udaliśmy się nad Motławę, gdzie wysłuchaliśmy historię gdańskiego portu, podziwialiśmy Wyspę Spichrzów i zobaczyliśmy zabytkowy Żuraw. Spacerując ulicą Mariacką przeszliśmy do Bazyliki Mariackiej, która zrobiła na nas ogromne wrażenie. Zwana często „Koroną Gdańska”, największą w Europie świątynię wybudowaną z cegły. Jej potężne mury i wieże wznoszą się wysoko nad panoramą miasta oraz nad rozległą okolicą. W Bazylice usłyszeliśmy ciekawą historię starego ozdobnego zegara.

Po obiedzie ostatnim punktem naszej podróży było zwiedzanie zamku krzyżackiego w Malborku. Jest rzeczywiście ogromny, pełen wielkich komnat i mrocznych zakamarków. Łatwo było się tam zgubić. W zamku obejrzeliśmy zbroje, jakie nosili Krzyżacy i broń, jaką się posługiwali. Widzieliśmy też wyposażenie kuchni, spichlerz i skarbiec zakonny oraz średniowieczną toaletę. Dowiedzieliśmy się, jak zakonnicy ogrzewali swoje ogromne zamczysko. Gdy już opuściliśmy mroczne mury krzyżackiej stolicy, ruszyliśmy w drogę powrotną do Olecka. W wesołym towarzystwie czas nam się nie dłużył. Na miejsce dotarliśmy około godziny 21.00.
Wyjazd do Gdyni, Sopotu i Gdańska, a także Malborka sprawił nam wielką przyjemność. Zobaczyliśmy wiele ciekawych miejsc, poznaliśmy historię i zrobiliśmy mnóstwo pięknych zdjęć. Jeszcze na długo będziemy wspominać tę wycieczkę.

Wyjazd edukacyjny odbył się w ramach przedsięwzięcia „Poznaj Polskę” Ministerstwa Edukacji i Nauki i został dofinansowany ze środków budżetu państwa. Pozostałe środki na ten cel pochodziły z wpłat rodziców uczniów.