Poprawiliśmy dostępność naszego urzędu

2024-03-13 16:55:17(ost. akt: 2024-03-13 17:01:16)   Materiał partnera

Autor zdjęcia: Starostwo Powiatowe w Olecku

To, jak dostępność architektoniczna i informacyjno-komunikacyjna obiektów użyteczności publicznej jest ważna, wie każdy z nas. Błędnie uważa się, że osoby ze szczególnymi potrzebami to głównie osoby z niepełnosprawnościami.

Osobą ze szczególnymi potrzebami może być każdy z nas w danej sytuacji lub czasie, np. matka z dzieckiem w wózku, osoba z dużym bagażem. Bywa tak, że ze względu na wiek, sprawność czy chorobę – swoją lub osób najbliższych – mamy ograniczony dostęp do usług, produktów, informacji i miejsc.

Dlatego dokładamy starań, aby podnieść dostępność naszego urzędu. Jak wspominaliśmy wcześniej pozyskaliśmy 250 tys. zł na przedsięwzięcie „Poprawa dostępności Starostwa Powiatowego w Olecku”. Zrealizowaliśmy go z projektu „Dostępny samorząd – granty” dofinansowanego ze środków Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój.

W naszym urzędzie wykonaliśmy niezbędne prace remontowo-budowlane i zamontowaliśmy zewnętrzną windę z przedsionkiem.

Kupiliśmy 4 krzesła z podłokietnikami, aby klienci mogli komfortowo poczekać na obsługę. Zrobiliśmy to głównie z myślą o kobietach w ciążach i osobach poruszających się za pomocą kul inwalidzkich. Dzięki podłokietnikom będzie im łatwiej wstać z krzesła.

Aby ułatwić komunikację z osobami z problemami słuchu wyposażyliśmy urząd w 5 pętli indukcyjnych.

Zapewniamy również obsługę tłumacza języka migowego dla osób niesłyszących i porozumiewających się w polskim języku migowym. W tym celu kupiliśmy przenośny komputer z oprogramowaniem, ruterem i słuchawki nauszne z mikrofonem.

Wykonaliśmy z myślą o osobach niewidzących zewnętrzną tablicę informacyjno-nawigacyjną w języku Braille'a i polskim. Znajduje się ona w przedsionku windy. Zawiera informacje, jakie wydziały są na poszczególnych piętrach urzędu. Tak, by osoby przed skorzystaniem z windy wiedziały, na które piętro urzędu powinny się udać, aby załatwić swoje sprawy.

Dodatkowo wykonaliśmy 4 tablice wewnętrzne z nakładką w języku Braille'a. Są one na korytarzach każdej kondygnacji urzędu, tuż obok ekranów multimedialnych. Zawierają informacje o wydziałach i numerach pokoi na danym piętrze.

Wykonaliśmy też 60 tabliczek informacyjnych z nakładką w języku Braille'a do oznaczenia pomieszczeń w urzędzie.


Zamontowaliśmy również 5 multimedialnych infokiosków z ekranem dotykowym, opcją głosowego odczytywania tekstu i powiększania obrazu (funkcja tabletu). Największy został zamontowany w przedsionku windy, a mniejsze na pozostałych kondygnacjach urzędu. Zawierają one informacje o sprawach załatwianych w naszym urzędzie wraz z kolorystycznym schematem funkcjonalno-przestrzennym poszczególnych pięter. Dzięki nim osoby, które odwiedzają nasz urząd uzyskują informacje o położeniu poszczególnych pomieszczeń.

W ramach wsparcia osób z problemami poznawczymi wyposażyliśmy urząd w piktogramy. Do każdego Wydziału i samodzielnych stanowisk z obsługą interesantów kupiliśmy 15 lup optycznych z podświetlanymi diodami led. Pomagają one osobom starszym, niedowidzącym i innym petentom łatwiej wypełnić różne formularze, odczytać tekst lub mapy.

Wykonaliśmy także 15 ramek do podpisów w wysokim kontraście. Ułatwią one naszym mieszkańcom złożenie podpisu na dokumentach.

Razem z dotacją przeznaczyliśmy na te działania ponad 750,8 tys. zł.


Komentarze (1) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. Warmiak2 #3114081 17 mar 2024 11:39

    Długo to trwało, ale w końcu udało się...

    Ocena komentarza: warty uwagi (8) odpowiedz na ten komentarz

2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5